به گزارش راهبرد معاصر؛ بهرام شکوری امروز شنبه ( ۲۹ اردیبهشت ماه) در نشست خبری برگزاری چهاردهمین نمایشگاه سنگ های ساختمانی تهران اظهار داشت: هدفگذاری ما افزایش تولید سنگ در کشور است با تاکید بر ظرفیتها و افزایش بازارهای صادراتی است.
وی افزود: در حوزه سنگ فقط ۷ درصد صادرات صورت گرفته است که حدود ۱۷۴ میلیون دلار بوده است که این آمار خیلی کم است.
رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه نگاه ما در صنعت سنگ همیشه به تامین نیاز داخل کشور بوده است گفت: این امر نشات گرفته از تحریمها و عدم ارتباط با کشورهای دیگر در گذشته بود، این در حالی است که اکنون ارتباط با کشورهای همسایه فراهم شده است باید از این ظرفیتها بهره برد.
شکوری تاکید کرد: اگر نگاه ما به صادرات نباشد محکوم به فنا هستیم از این رو باید به صادرات سنگ به کشورهای همسایه و منطقه توجه ویژه ای داشته ای باشیم.
رئیس انجمن سنگ ایران عنوان کرد: برای ارزاوری در صنعت سنگ باید با نوسازی ماشین آلات، افزایش تولید می توانیم به سهم صادرات پنج میلیارد دلاری برسیم.
محمد هادی مطیع مقدم دبیر برگزاری نمایشگاه سنگ در ادامه این نشست اظهار داشت: ۱۳۰ شرکت از صنف سنگ در سه سالن به متراژ ۱۰ هزار متر مربع از فراوری تا عرضه در این نمایشگاه حضور دارند.
وی افزود: ۱۰ شرکت از کشور چین و ۱۳ شرکت خارجی به نمایندگی از ایتالیا، هند و سایر کشورها در این دوره از نمایشگاه حضور دارند.
مطیع مقدم با اشاره به اینکه امسال دومین دوره نمایشگاه صنعت ساختمانی برگزار می شود گفت: نیازمند حمایت دولت در این عرصه هستیم این صنعت دارای ارزاوری و سود بالا برای وضعیت اقتصادی است.
وی عنوان کرد: امسال شرکت های جدید با توانمندی های بالا در این دوره نمایشگاه حضور دارند.
عباس تقدسی نژاد مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب، در ادامه این نشست بیان داشت: برگزاری نمایشگاه یک سیاست برای صادرات است.
وی ادامه داد: شهرآفتاب آماده ایجاد نمایشگاه های دایمی داریم در همین راستا اولین نمایشگاه دایمی در حوزه تجهیزات پزشکی برگزار شد ضمن اینکه قابلیت توسعه در مجموعه های مختلف داریم.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب، تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه دایمی سنگ کمک به حوزه صنعت در بحث سنگ های ساختمانی می کند.
زیبا یزدانی دبیر انجمن سنگ ایران در ادامه این نشست عنوان کرد: سند استراتژیک صنعت سنگ تهیه می شود از فعالان اقتصادی درخواست می کنیم برای کمک به این صنعت نقطه نظرات خود را اعلام کنند تا شاهد ارتقای صنعت سنگ باشیم.
وی ادامه داد: یکی از مبادی مهم در بازاریابی و صادرات برگزاری نمایشگاه هاست. چراکه ماهیت سنگ های ساختمانی نیاز به دیده شدن و لمس کردن دارند ضمن اینکه تهران به واسطه در دست داشتن بازار سنگ فراوری شده نقش مهمی در اقتصاد دارد.
وی با اشاره به توسعه صادراتی سنگ ساختمان گفت: در راستای حمایت از صنعت سنگ چهار کمیسیون تخصصی تشکیل می شود که ۲۸ نفر برای این کمیسیون ها اعلام آمادگی کردند که انتخابات صورت می گیرد.
وی عنوان کرد: میز صادرات کشور ایجاد شده است که مصوبه های آن قابل پیگیری در وزارت صنعت، معدن و تجارت است همچنین بحث های آموزشی و توسعه ای در حوزه فراوری و به روز رسانی ماشین آلات استخراج و فراوری سنگ های معدن پیگیری می شود.
شوذب جباری عضو هیات انجمن صنعت سنگ ایران در ادامه این نشست گفت: حضور در نمایشگاه ها منجر به معرفی محصولات و فرصت های جدید کسب و کار، پیوندهای تجاری و تحلیل رقبا می شود.
وی ابراز داشت: بیش از ده ها گونه سنگ تزیینی داریم که در بازارهای جهانی معرفی و صادرات نشده است. همچنین بیش از ۳۰ میلیون تن ظرفیت استخراج سنگ داریم که نصف این رقم نیز صورت نمی گیرد.
وی اضافه کرد: هزار معدن سنگ های ساختمانی داریم که نیازمند مشوق حمایت های دولت در توسعه این صنعت هستیم./ایرنا